"'>

PHP NOTICE [8]: Undefined index: cookies in /home/vbdrenthe/templates_c/b75b1b68eaa7d333d9c5a55d670424fe6b405f02.bmt.header.tpl.php on line 81

accepteer
weiger

Meer informatie hierover kunt u

PHP NOTICE [8]: Undefined index: cookies in /home/vbdrenthe/templates_c/b75b1b68eaa7d333d9c5a55d670424fe6b405f02.bmt.header.tpl.php on line 86
">hier lezen.

Projectaanbod

Kies één of meerdere van de onderstaande filters om het aanbod aan te passen aan uw specifieke interessegebieden of toon alle projecten.
Er zijn 54 projecten gevonden die voldoen aan uw criteria.
De projecten staan hieronder weergegeven. Maak uw keuze om meer informatie over een project te krijgen.

Doelgroep

Particulieren
Onderwijs
Bedrijven

Gemeente

Aa en Hunze
Emmen
Noordenveld
Assen
Hoogeveen
Tynaarlo
Borger-Odoorn
Meppel
Westerveld
Coevorden
Midden-Drenthe
De Wolden

Leeftijdsgroep

0-4 jaar
4-12 jaar
12-16 jaar
16-25 jaar
25-60 jaar
60+
4-18 jaar

Vervoerswijze

Voetganger
Fiets
Bromfiets
Motor
Scootmobiel
Auto
Vrachtverkeer
OV
Landbouwverkeer

Geselecteerde projecten

Verkeerslab (pilot)

Het educatieproject de Verkeerslab een substantiële bijdrage aan het vergroten van kennis over verantwoord fietsgebruik in relatie tot het verkeer (voetgangers, scooters, auto’s, vrachtauto’s). Met het project worden scholieren in groep1 of 2 van het voortgezet onderwijs aansprekende, eigentijdse en praktijkgerichte informatie met hoge impactgraad geboden. Hierbij staat het aanspreken op onverantwoord en risicovol gedrag centraal. De technische kant van de fiets blijft grotendeels buiten schot. Dus geen informatie over de werking van fiets en de staat van de fiets. Behoudens korte passages over fietsverlichting en de werking van de remmen. In het project staan de volgende onderdelen centraal: 1. Gebruik van de fiets in relatie tot de omgeving (verlichting, kleding, remmen, tassen). 2. Attentiewaarde voor de omgeving waarin men rijdt (sociaal en verantwoord rijgedrag op de openbare weg, met z’n drieën fietsten, bellen, appen, muziek luisteren) 3. Belangrijke verkeersregels ten aanzien van de verbetering van je eigen verkeersveiligheid (oversteken, rood licht) 4. Wees alert in het verkeer, spreek elkaar sneller aan, corrigeer je vrienden/vriendinnen en draag je verkregen inzichten over op andere jongeren. Geef het goede voorbeeld Dat is juist trendy en stoer om veel verkeersslachtoffers te besparen. Het Verkeerslab bestaat uit een lesmodule van 1 lesuur voor groepen van maximaal 2 klassen. Deze twee klassen strijden tegen elkaar om de slimste en veiligste te zijn. Er is een mix aan confronterende theorie en praktijkgerichte informatie. Klassikaal moet men op intensieve wijze allerlei verkeerssituaties op lossen, quiz vragen in teamverband beantwoorden en via apparaten reactie/coördinatietesten uitvoeren (afleiding in het verkeer simuleren). een actuele gevaarlijke verkeerssituatie nabij de school op moeten lossen, diverse vragen ja/nee stellingen in quizvorm beantwoorden over fietsen, auto’s en regelgeving (verkeerskennis toetsen). Hierbij is verantwoordelijkheid- en risicobesef belangrijk om als winnaars uit de bus te komen. Natuurlijk staan de fiets en allerlei afleidingsvormen centraal. Maar er is ook aandacht voor overige verkeersvormen waar de fietser op de school-thuis-route mee te maken kan krijgen. Tussendoor worden allerlei korte animaties (tekenfilms) getoond waarin het onverantwoordelijke gedrag van schoolgaande fietsers vanuit het perspectief van overige weggebruikers centraal staan. Dit is de opmaat voor enkele discussierondes. De winnende klas krijgt een passende prijs in de Verkeerslab uitgereikt. Docenten worden betrokken als jurylid en zijn herkenbaar een witte lab-jas.




Terug naar boven