Wij maken op onze website gebruik van Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden.
Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig.

accepteer
weiger

Meer informatie hierover kunt u hier lezen.

Zorg dat je zichtbaar bent, blijf uit de dode hoek!

De dode hoek is een gevaarlijke plek in het verkeer. Het is de ruimte rondom een vrachtwagen, bus, bestelbus of trekker die de chauffeur vanuit zijn cabine niet kan zien. Daardoor kan hij bij het rechtsaf slaan (brom)fietsers en voetgangers over het hoofd zien. Het is dus belangrijk dat de chauffeur je kan zien. Het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD) vraagt daarom aandacht voor het gevaar van de dode hoek en geeft handige tips: 

Als er geen apart fietspad is

-       Blijf minstens 3 meter achter de vrachtwagen staan, zoveel mogelijk aan de rechterkant. 
-       Ga de vrachtwagen nooit rechts voorbij als die rechtsaf wil slaan.

Als er wel een fietspad is, maar op dezelfde weg waar de vrachtwagen rijdt

-       Kijk of je de vrachtwagen veilig rechts kan passeren en blijf dan zoveel mogelijk rechts.
-       Rij zo ver mogelijk door naar voren en ga rechts vóór de vrachtwagen staan.
-       Als er een opstelvak voor fietsers is, ga daarin dan helemaal vooraan staan.
-       Zorg dat de chauffeur je ziet! Probeer altijd (oog)contact te maken met de chauffeur zodat je zeker weet dat hij je heeft gezien.
 
Als er een fietspad is, dat afgescheiden is van de weg waar de vrachtwagen rijdt
Dan zit je meestal niet in de dode hoek, maar blijf toch goed opletten, vooral als de vrachtwagen voor jou langs rechtsaf wil slaan. Probeer altijd contact te maken met de chauffeur en zorg dat je zeker weet dat hij je gezien heeft.
 
Deze tips gelden ook voor rotondes, als je naast een vrachtwagen fietst die rechtsaf wil slaan. Neem geen risico als je twijfelt of de chauffeur je heeft gezien: ga zoveel mogelijk naar rechts, naar de stoep of de berm, en als de vrachtwagen (bus, bestelbus of trekker) optrekt, laat hem dan voor je langs afslaan.

Campagne
Het VVBD vraagt de komende periode met name bij scholieren en oudere verkeersdeelnemers aandacht voor de gevaren van de dode hoek. Zij zijn allebei kwetsbaar in het verkeer. De campagneboodschap wordt onder de aandacht gebracht via bioscoopreclame en mobiele reclame. Daarnaast ontvangen basisscholen en middelbare scholen online kopij om te plaatsen op hun website, social media en andere (online) kanalen.      

 

 

Downloads



Terug naar boven