Verkeerslab
Het educatieproject de Verkeerslab een substantiële bijdrage aan het vergroten van kennis over
verantwoord fietsgebruik in relatie tot het verkeer (voetgangers, scooters, auto’s, vrachtauto’s). Met
het project worden scholieren in groep1 of 2 van het voortgezet onderwijs aansprekende, eigentijdse
en praktijkgerichte informatie met hoge impactgraad geboden. Hierbij staat het aanspreken op
onverantwoord en risicovol gedrag centraal. De technische kant van de fiets blijft grotendeels buiten
schot. Dus geen informatie over de werking van fiets en de staat van de fiets. Behoudens korte
passages over fietsverlichting en de werking van de remmen. In het project staan de volgende
onderdelen centraal:
1. Gebruik van de fiets in relatie tot de omgeving (verlichting, kleding, remmen, tassen).
2. Attentiewaarde voor de omgeving waarin men rijdt (sociaal en verantwoord rijgedrag op de
openbare weg, met z’n drieën fietsten, bellen, appen, muziek luisteren)
3. Belangrijke verkeersregels ten aanzien van de verbetering van je eigen verkeersveiligheid
(oversteken, rood licht)
4. Wees alert in het verkeer, spreek elkaar sneller aan, corrigeer je vrienden/vriendinnen en draag je
verkregen inzichten over op andere jongeren. Geef het goede voorbeeld Dat is juist trendy en
stoer om veel verkeersslachtoffers te besparen.
Het Verkeerslab bestaat uit een lesmodule van 1 lesuur voor groepen van maximaal 2 klassen. Deze
twee klassen strijden tegen elkaar om de slimste en veiligste te zijn. Er is een mix aan confronterende
theorie en praktijkgerichte informatie. Klassikaal moet men op intensieve wijze allerlei
verkeerssituaties op lossen, quiz vragen in teamverband beantwoorden en via apparaten
reactie/coördinatietesten uitvoeren (afleiding in het verkeer simuleren). een actuele gevaarlijke
verkeerssituatie nabij de school op moeten lossen, diverse vragen ja/nee stellingen in quizvorm
beantwoorden over fietsen, auto’s en regelgeving (verkeerskennis toetsen). Hierbij is
verantwoordelijkheid- en risicobesef belangrijk om als winnaars uit de bus te komen. Natuurlijk staan
de fiets en allerlei afleidingsvormen centraal. Maar er is ook aandacht voor overige verkeersvormen
waar de fietser op de school-thuis-route mee te maken kan krijgen. Tussendoor worden allerlei korte
animaties (tekenfilms) getoond waarin het onverantwoordelijke gedrag van schoolgaande fietsers
vanuit het perspectief van overige weggebruikers centraal staan. Dit is de opmaat voor enkele
discussierondes. De winnende klas krijgt een passende prijs in de Verkeerslab uitgereikt. Docenten
worden betrokken als jurylid en zijn herkenbaar een witte lab-jas.